maandag 9 maart 2009

Lucky me!

09 maart is het alweer. Wat gaat de tijd toch snel. Ik ben nu al twee weken in margaret river maar het voelt eigenlijk alsof ik hier pas twee dagen ben. Qua werk heb ik hier in ieder geval meer geluk dan in Perth


Tania en Garth

Ik zou teruggebeld worden door Thom. Hoe laat ik dinsdag klaar moest staan om te gaan werken. Ik kreeg echter een niet zo leuk telefoontje. Hij vertelde me dat hij geen lift voor me had en dat de wijngaard 30 km verderop lag. Tenzij ik een auto kon regelen, kon ik komen, anders niet. Ik baalde flink. Het was maandag en labour day. Wat wij in Nederland noemen:"De dag van de arbeid". Hier is het echter een nationale feestdag en heeft iedereen ook vrij, dus ook de job agencies. Nadat ik een aantal dingen geprobeerd had, ben ik terug gelopen naar het hostel. Ik liep naar binnen en wat zag ik daar tot me verbazing! Een briefje hangen met "6 pickers wanted". Gelijk heb ik ze gebeld want zoals ik al eerder vertelde. Ik was niet de enige die naar werk op zoek was. Wederom had ik geluk. Ik had werk voor ieder geval een week.

Ik werd de volgende dag om 07.30 uur opgehaald (dat zijn tenminste betere tijden dan 06.00 uur) in een grote 4wd. Het was een australisch koppel, Garth en Tania en een overenthousiaste hond. Ik had het niet beter kunnen wensen. We werden per uur betaalt en de eerste drie dagen was het voornamelijk erg relaxt werk. Het was namelijk de bedoeling om alle rotte druiven uit de wijngaard te halen. Het was niet een kwestie van kwantiteit, maar van kwaliteit. De derde dag kregen we twee flessen rode wijn mee. Normaal gesproken lust ik geen rode wijn omdat deze meestal erg droog is, maar deze wijn was echt heerlijk. De laatste dag moesten we vroeg opstaan. 04.30 uur. We moesten namelijk naar een andere wijngaard rijden die wat verder lag. Het was een uur rijden. Dit uur hebben we dan ook gebruikt om toch nog even te slapen in de auto. Daarna zijn we gestart met picking maar we werden gewoon per uur betaalt, wij waren blij. Iedereen was het er wel mee eens dat dit goede mensen waren. Ze vergelijkte de fruitpicking eigenlijk met slavenarbeid. Oke, dat is een beetje vergezocht maar aan de ene kant hadden ze wel gelijk. Je wordt per emmer betaalt en daar krijg je rond de 2 australische dollars voor en in 1 dag krijg je misschien 20 emmers vol. Dat is dus 40 dollar en dan gaat er nog eens 30% belasting af. Je werkt dus eigenlijk om je accomodatie te kunnen betalen, maar ja iedereen zoekt dan ondertussen ook nog naar ander werk. Na de laatste dag bij Garth en Tania hebben we met z'n allen genoten van een welverdiend biertje en werd er weekend gevierd.


Springplank "old school"
Vrijdag middag zijn we met een paar mensen richting de rivier gelopen. Hier staat een gigantische boom waar in geklommen kan worden. Je vraagt je dan af:"Hoe kan je in een steile boom omhoog klimmen?". Nou dag gaat redelijk goed, er waren namelijk kleine latjes tegen de boom aangetimmerd. Simpeler kan het niet en dan met een touw de rivier in slingeren. Af en toe werd er natuurlijk even grapjes gemaakt dat hier gigantische mutant krokodillen zwemmen. mmmm...ik voelde wel wat aan me voet knabbelen ;)
Het weekend was snel om en toen kwam de maandag. Wederom weer op zoek naar werk, maar ook dit was snel opgelost. Flo, een duitse jongen werkte via bacchus en ik kon met hem meerijden, dus dat betekende vervoer. Nadat ik ze gebeld had was het geregeld. Ik ga morgen beginnen aan de slavenarbeid. Heb er nou al zin in....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten