woensdag 1 april 2009

Surfen

Langzamerhand begin ik aardig ingeburgerd te raken hier in Margaret River. Ja, wat verwacht je als je hier al vier weken woont en werkt bij de IGA. De supermarkt hier in Margaret River waar eigenlijk voornamelijk lokale mensen komen. Het is nu al weer me 2e week bij IGA en vond het wel eens tijd om iets actiefs te gaan doen.


Aaaahhh! Haaiiii!
Ik had de gigantische golven met de stoere surfers en boards gezien. Dat wilde ik ook!
Een stoere surfer zijn en op de golven dansen. Ik besloot een poging te wagen. Ik had nog nooit gesurfd dus eerst een surfschool kiezen. Wat dat betreft was er weinig keus aangezien het een klein dorpje was. 2 surfscholen. Surfschool.com en de surf school van Josh Palmateer.
Ik besloot voor de laatste te gaan. Minder bekend maar wel van een oud kampioen surfer en omdat deze minder commercieel was waarschijnlijk minder grote groepen.
Op 1 april om 11.00 uur zou mijn eerste les beginnen.
Om 10.30 uur stond ik klaar om opgehaald te worden, toch wel een beetje zenuwachtig. Ik werd opgehaald door de vrouw van Josh, Sara. Ik werd gelijk omgedoopt van Jessica naar "Darling". We reden naar rivermouth beach waar we in eerste instantie naar toe zouden gaan maar de plannen waren gewijzigd. Normaal gesproken is Rivermouth beach perfect voor beginners maar vandaag stond er echter een sterke stroming wat het voor beginners moeilijk maakte. We gingen naar Gracetown (een halfuurtje rijden). Een strand omgeven met rotsen en hoge klifs. Erg mooi en redelijk rustig water. Ik maakte kennis met Josh een echte australier. Open, vrolijk en in voor een geintje. Het gespreksonderwerp ging dan ook snel over naar "Holland". Hij was in Nederland geweest om te gaan surfen. In Sjevenengen zoals hij zei. Oh, scheveningen. "Bloody cold". Hij was er geweest in de jaren 80-90 in september. Wie gaat er dan ook surfen in de september in Nederland! Ten eerste zijn er haast geen golven en ten tweede is het heel erg koud. Nou, ondanks dat het erg koud was, had hij het naar zijn zin gehad in Sjevenengen. ;)
Hij wist eigenlijk niet hoe hij mensen uit nederland moest benoemen:"Waren het nou dutch people of holandaise people?" Hij wist het niet meer.

Bij het strand van Gracetown aangekomen werden de wetsuits aangetrokken en de surfboards uitgedeeld. Ik kreeg een 7.6 foot softboard. Nadat we uitleg kregen over het strand en wat de bedoeling was, liepen we richting het strand wat bezaaid was met stenen. Dus uitkijken voor je voeten dat je deze niet open haalde. Nadat we op het strand onze "pop-ups" (van liggen naar staand op je board) hadden geoefend liepen we langszaam het water in. Wederom uitkijken voor de stenen en daarna op je board klimmen en peddelen maar. Als snel kwamen we in wat dieper water, tot er opeens iemand achter mij in paniek vroeg: "Komen er hier haaien voor?" Want volgens mij zag ik een haai. Ik maakte me niet al te veel zorgen. De kans dat je gebeten wordt door een haai is ongeveer net zo klein als geraakt worden door onweer, volgens Josh. Dat is misschien ook wel waar want duizenden en duizenden mensen surfen en misschien 1 keer in het jaar vindt er een haaienbeet plaats. Maar toch...hij zag een vin boven het water! 1 van de coaches kwam ter plaatse en wat bleek....het was een dolfijn. Ja, die hebben ook vinnen.
We gingen verder en probeerden wat golven te pakken. Dat was moeilijker dan gedacht. Vooral het opstaan op je board was erg moeilijk, maar na een halfuurtje gaf ik het op. Op de 1 of andere manier was ik door de golven zeeziek geworden. Wie wordt er nou zeeziek met surfen? Ja, ik kon het zelf ook niet geloven. En zelfs Josh had het nog nooit meegemaakt. In de 20 jaar ervaring die hij had als eigenaar van de surfschool. Ik ben teruggegaan en in de zon gaan zitten op het strand. Langzaam aan voelde ik me beter en na een uurtje op het strand kwam ook de rest uit het water. Op de terugweg reed ik weer met Josh en Sara mee. Hij kon nog steeds niet geloven dat ik zeeziek werd, maar ik had besloten om gewoon verder te gaan met surfen. IK GEEF NIET OP!! Josh en Sara waren zulke aardige mensen. Als ik zin had kon ik een gratis kayak huren en een gratis board huren. Ze wilde me zelfs op komen halen bij het hostel. Dat aanbod sla ik natuurlijk niet af, dus zodra ik de tijd heb, ga ik hier zeker gebruik van maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten