maandag 21 september 2009

Exmouth 26 mei

7 uur wakker. Nee, dat is echt te vroeg, dan ga ik er echt nog niet uit. Om 07.30 uur weer wakker, klaar wakker. Ik moest nodig naar de wc, dus dan maar uit bed. Een nieuwe dag begint in een mooi stukje paradijs.

Thuis
Nou is Exmouth zelf, niet zo heel erg boeiend. Het lijkt op een dorpje dat nog maar half af is en er is weinig activiteit, maar het caravanpark waar we zitten is ideaal. Weg oversteken en je bent bij het strand. Kwartiertje lopen naar de vuurtoren en je kijkt over de punt van West Australia uit. Je kunt het National Park in al z'n glorie bekijken en dan denk ik aan het uitzicht wat ik heb in nederland: een grote weg voor me deur ;(
Ik besluit even naar het strand te lopen, Marrielle ligt nog wel even te slapen. Ik loop langs de gigantische golven en wens de plaa
tselijke vissersman een g'day en realiseer me toch wel dat ik 1 van de gelukkige ben die van dit uitzicht mag genieten en dan denk ik aan thuis. Nog 2 week jes en dan zal ik vrienden en familie weer zien, maar zal toch wel de schoonheid van Australie gaan missen.

Mandu Mandu Gorge Trail
Na het ontbijt rijden we nog even Exmouth in, voor de nodige boodschappen. Daarna op naar het National Park. Hier laten we onze National Park pas zien. Deze hebben we van een ander stel gehad, kenteken veranderd en zo kunnen we gratis alle national parks in. De controleurs van dit park vertrouwden het toch niet helemaal, maar we hadden geluk, we mochten doorrijden. Ik ging het Mandu Mandu gorge trail lopen en Marrielle ging zonnen en misschien nog wat snorkelen, want die hield niet zo van wandelen. Ik nam aan dat het een redelijk simpel pad zou zijn, maar nee.....het tegenovergestelde was waar. Waar ik juist erg blij om was, een beetje uitdaging is nooit erg. Het pad was een normaal pad, maar ging al snel over naar keien en op een gegeven moment hoorde ik wat en wat zag ik daar.....een skippy (kangaroo). Ik wilde hem
benaderen om een foto te maken maar hupsde al snel weg. Jammer....
Ik kwam langs fantastische rotspartijen en het werd steeds ruiger. Langszamerhand werd het steeds steiler en steiler en afentoe was het dan ook echt van de ene naar de andere steen omhoog. Ik was erg blij dat ik me slippers aan het begin van de wandeling vervangen had door sandalen. Bovenaan genoot ik van het uitzicht. Niet te lang, want het was erg warm. Rond de 30 a 35 graden.

Nieuwsgierige donders
Na anderhalf uur wat ik alweer klaar. Het was dan ook maar 3 kilometer, maar zeker de moeite waard. Na deze inspanning gingen we naar Turquiose Bay, kon ik gelijk het zweet van de wandeling afspoelen. Ik ging alleen erin want Marrielle was bij het andere strandje al wezen snorkelen en ze was niet echt onder de indruk. Weinig vissen en weinig koraal.
Turquiose bay stond juist bekend om het koraal en de vele vissen, dus ging ik toch een poging wagen. Ik zat op me knieen in de oceaan, zodat ik eerst even me duikmasker op kon zetten. Ik keek onder water of er geen water in me duikmasker kon komen, maar wat zag ik daar?
Een school vissen van ongeveer 200 a 300 misschien wel 400 vissen (Serieus, ik maak geen geintje!) die om mij heen zwommen. Wauw! Terwijl ik nog geen eens in de buurt was van koraal. Verbazingwekkend! Ik heb het later opgezocht en het was de "Spotted Dart". Ze waren rond de 20 a 30 centimeter groot en erg nieuwsgierig. Wow! Ik zwom richting het koraal en de school vissen voor me. Een prachtig gezicht. Het koraal op zichzelf was erg grauw maar het krioelde van de vissen. Alle kleuren, alle soorten. Van een paar centimeter groot tot 40 a 50 centimeter groot, ook zeekomkommers. Marrielle kwam ook maar even kijken (ik bleef zo lang weg), ze vond het toch ook wel erg mooi.
Ik vertelde Marielle over de grote school vissen. Die kon het toch echt niet geloven. We konden ze niet vinden. Totdat we terug naar het strand wilden gaan. Daar waren ze weer.
Ook Marrielle vond het toch wel erg apart vooral omdat ze zo nieuwsgierig waren en in zo'n grote hoeveelheid.
Het was een leuke dag maar we zijn er vroeg ingedoken. Een lange dag stond voor de dag morgen. 2 duiken stonden op het schema.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten