zondag 27 september 2009

Exmouth 27 mei

Trring! Dat was de wekker. Ik lag nog half in coma, maar ja moet eruit.
Wat vroeger opstaan om te duiken? Dat vindt ik helemaal niet erg. Vandaag staan 2 duiken op het programma. We gaan duiken bij de Muiron Islands. Hier heb ik erg naar uitgekeken. Het was dan ook 1 van de redenen geweest om naar Western Australia te komen.

Woeste Oceaan
Rond 07.00 uur vertrekken want om 07.25 uur zou de bus vertrekken vanuit Exmouth. Het was wel uitkijken voor de kangaroo's omdat het nog donker/schemerig was, maar we hadden geluk. Ze lagen waarschijnlijk allemaal te slapen. Rond 07.30 uur konden we met het busje mee en nadat we iedereen hadden opgehaald, werden we gebracht naar de boot met een klein rubberbootje. Dat was nog moeilijk ook. De oceaan was namelijk erg woest. Bij ons ging het goed maar het tweede bootje dat naar de grote boot vaarde, stond voor de helft onder water.
Ze hadden het net gehaald, anders hadden ze moeten zwemmen. Iedereen was duiker en die kunnen over het algemeen wel goed zwemmen, maar toch...

Drama #1
Ook de grote boot ging aardig heen en weer. Ook ik voelde me op een zeker moment toch ziek worden. Zeeziek! Dammit. Ik had ook geen pilletjes meegenomen, omdat ik op een aantal boten al gezeten had, maar nooit ergens last van had.
Ik werd alleen maar zieker en net voor de duik moest ik ook nog overgeven. Dat luchtte wel op, dus besloot ik gewoon de duik te doen. Ik had er veel geld voor betaald en ik was hier nu en wist gewoon dat als ik in het water zou zijn, ik nergens last van zou hebben.
Tristan, de duikinstructeur van Reef Dreaming hielp met alles klaarzetten, ik hoefde alleen nog maar alle spullen om te doen en kon ik het water inspringen.
Alles zat vast totdat ik weer moest overgeven. Drama! Laatste poging. Ja, het lukte ik liep naar de railing zonder over te geven. Eenmaal onder water voeld ik me weer als een vis onder water. Toepasselijk, hé!

Drama #2
Ook onder water stond er zelfs nog een sterke stroming. Je schommelde dan weer een stuk naar rechts en dan weer naar links. Het was een mooie duik met veel verschillende vissen. Alleen jammer genoeg was het koraal hier ook erg grauw, maar vissen genoeg.
Daarna weer naar boven en het verhaal begon weer van vooraf aan, maar ik was er minder aan toe dan het meisje naast me. Zij had gedoken maar had onderkoelingsverschijnselen, kon amper meer op haar benen staan. Ja, het water was niet erg warm en wij kregen van de duikschool dan ook dikke pakken aan en zij had haar eigen wetsuit bij zich, die waarschijnlijker wat dunner was. Ze werd snel naar binnen gebracht en ik heb haar de hele dag niet meer gezien, behalve toen we naar huis gingen.

Drama #3
De lunch werd geserveerd. Het zag er allemaal lekker uit, maar me maag kon dit echt niet aan. Had al een klein gingerkoekje geprobeerd (ginger helpt tegen zeeziekte) maar ook dat kwam er gelijk weer uit. Daarna tijd voor de 2e duik.
Ik had weinig energie, wan het enige wat ik gegeten had was me ontbijt, maar ja dat had ik al uitgespuugd. Toch wilde ik de duik doen. Dit is misschien me enige kans in heel me leven om hier te duiken en dat laat ik niet verpesten doordat ik een beetje ziek was. Eenmaal in het water voor de 2e duik ging het goed. Ik merkte wel dat ik minder energie had, maar ik voelde me hier lekkerder dan op de boot. Ook de stroming was hier minder en het ging goed. Heel veel visjes met velden vol met koraal. Ook nog een schildpad gezien, cowtail stingray (ja, diegene waar Steve Irwin aan overleden is) en heel veel tropische vissen. Ook een paar schollen en zelfs een murrah.
Na de 2e duik was het ook wat rustiger geworden op zee en langszaam voelde ik me beter. Ik was dan ook blij dat ik weer voet aan wal kon zetten. S'-avonds ging gewoon weer goed en had ik nergens meer last van. We moesten nog wel even terugrijden naar de camping en inmiddels was het al donker. Uitkijken dus! We reden niet al te snel en moesten onderweg erg goed uitkijken want we kwamen negen hupsende kangaroo's tegen en ook nog 4 emu's.
We gingen eindelijk eten. Ik sterfde van de honger ;)
Morgen zou ik in ieder geval wel een pilletje nemen tegen de zeeziekte want morgen was de dag van de WHALESHARK!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten