woensdag 3 juni 2009

Waverock 07 mei

Gisteren vroeg wakker. 07.00 uur al. Marriele lag nog te slapen. Rustig aangekleed en gedoucht. Dan wordt ik tenminste weer warm. Het was een erg koude nacht.

Verassing
Nadat ik een lekkere warme douche had genomen, besloot ik een stukje te gaan wandelen. Er liep een pad aan de achterkant van de camping en nieuwsgierig als ik was, liep ik het pad op. Ik kwam uit bij een groot grasveld wat een verlaten paardenrenbaan scheen te zijn en hierachter lag Mount Bakely, een grote berg die uitkeek over York. Na een aantal mooie foto's te hebben gemaakt ging ik weer terug naar de camper, Marriele was inmiddels ook wakker.

Motorgek dorp
We gingen nadat we ge-ontbijt hadden en alles opgeruimd hadden, York bekijken. Het was een noal dood dorpje, veel mensen waren er niet, maar we kwamen niet voor de mensen, we kwamen voor de gebouwen. York was namelijk het oudste "inland" dorpje. Het deed me een beetje denken aan een stadje uit het wildwesten. Het enige wat miste waren de cowboys.
Ze hadden een historische townhall (gemeentehuis) en courthouse (rechtbank). Soms leek het net alsof de tijd hier had stilgestaan. Het dorpje was in ieder geval wel motor/auto gek. Een aantal motorcafe's zoals het bugati cafe en zelfs een motormuseum. Waar we echter niet binnen zijn geweest. We wilden naar het residency museum maar helaas was deze gesloten. Er stond wel een bedframe buiten uit 1800. Uit de rivier gevist.

Beverly
Daarna zijn we weer teruggelopen en nadat we de nodige boodschappen hadden gedaan, gingen we onderweg naar Dryandra Woodland. Een NP (nationaal park) van 28.000 hectare. Hier zouden we 's-avonds in het donker een tour doen. Rond 11 uur vertrokken en rond 13.00 uur zijn we in een gehucht gestopt genaamd "Beverly", waar het informatiecentrum een gigantisch vliegtuig in de achtertuin had staan. We gingen even naar binnen om te kijken of ze hier misschien een boek hadden met campings. Helaas niet, maar wegkomen was erg moeilijk. De man van het toeristenbureau verveelde zich waarschijnlijk zo erg dat het moeilijk wegkomen was, maar na 10 minuten konden we toch ontsnappen.

Dryandra Woodland
Daarna lekker in de zon lunchen en dan op naar Narrogin en van daaruit werden borden aangegeven richting het NP. Het bleek echter op een ongeasfalteerde weg te liggen. Mmmm...eerst even vragen of ze een camping hebben. Ja, een gratis camping. Mooi! Weinig faciliteiten (alleen een toilet) maar je kan er camperen. Barna Mia, waar we moesten zijn voor onze tour lag 5,5 km het NP in en de camping plaats 11 km, maar volgens de vrouw bij de ingang was de dirtroad amkkelijk te doen met de camper. Oke, daar gaan we dan. 20 a 30 km per uur reden we. Niet harder. Dit was ook niet mogelijk. Ondanks dat het een vlakke dirtroad was, was het niet erg prettig rijden.

Veel heen en weer geschud. Bijna bij de campground hupsde er ook nog een kangaroo voor onze auto langs. Dus op de rem, maar het liep goed af. Ja, wat wil je als je midden in een NP rijdt.
Rond 16.30 uur kwamen we aan bij onze camping. Even snel eten en dan 5 km terug over de dirt road. Wat al een avontuur op zich was. Het was al aardig donker dus uitkijken voor overstekende kangaroe's of andere dieren. We zagen onderweg wel een klein diertje de weg oversteken maar wat het was? Geen idee. De tour begon om 18.30 uur. We kregen eerst wat theoretische kennis. Er werd verteld over de dieren die hier woonde: Possums, bilby's, whoolie's en wallaby's. De meeste van deze dieren stonden vaak op de lijst als uitstervende diersoorten. Daarna naar buiten de kou in. We kregen bakken met voer in onze handen gedrukt die we 1 voor 1 neerlegde. Langzaam kwamen de diertjes te voorschijn. Het was pikdonker maar we hadden rode lampen om de diertjes te zien(rood: omdat dit ze niet afschrikt). Rond de 13 a 15 bilby's, whoolie's, Quenda's en Wallaby's hebben we gezien. Aparte dieren die ik in me leven nog nooit gezien had en zo dichtbij in hun natuurlijke leefomgeving. Dat is iets wat ik niet snel zal vergeten. Daarna in het donker terugrijden. Weer geen kangaroo. Terwijl ze toch in de avond actief zijn. We rijden de camping op en wat zien we daar weg hupsen? Een kangaroe! We gaan vroeg naar bed want het is erg koud buiten. Voordat ik naar bed ganog even naar de wc op de camping. Als ik op 2 meter afstand van de wc ben hoor ik opeens wat geluiden van de wc afkomen. Langzaam doe ik de piepende deur open. Wat vindt ik daar?
Een possum op de wc. Ik schrik maar moet toch wel een beetje lachen. Dan zoek ik wel gewoon een bosje op en duik daarna me warme slaapzak in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten