vrijdag 13 februari 2009

Ontdekken van Perth

Na al dat zoeken naar banen, had ik nog maar weinig van Perth gezien. Ik vond dat daar maar even een verandering in moest komen. Vandaag was het dus tijd om de Lonely Planet walking tour te doen die me langs alle mooie dingen van Perth zou leiden.

New Holland
Als eerste was de Art Gallery van Wester Australia aan de beurt. Nu eens geen museum met geschiedenis en oude pannen en potten en vergane schilderdoeken. Het was tijd voor inspirende kunstwerken en dat werd al wel snel duidelijk.
De schilder die als eerst aan de beurt was liet ook niks aan de verbeelding over. Het waren vooral schilderstukken over de relatie tussen de huidige australier en aboriginals en dat werd niet zo aardig uitgebeeld. Vaak zag je aardig schokkende beelden en erg donkere schilderwerken. Het ging ook over "9/11" en de "heilige oorlog". Maar ondanks dat het allemaal redelijk grauw was, zaten er ook een paar mooie schilderwerken tussen. Ook een aantal abstracte doeken werden getoond.
Daarna door naar een andere tentoonstelling. Dit was erg apart weer. Veel objecten en beeldhouwwerken werden getoond. Het was van een aboriginal en erg indrukwekkend allemaal.
Dan merk je toch wel dat de geschiedenis van de aboriginal bij veel mensen toch nog veel raakt.
De aboriginals zijn de oorspronkelijke bewoners van australie maar zijn eigenlijk van hun eigen land verjaagt en werden vroeger vaak als uitschot behandeld. De meesten aboriginals die in de steden worden soms nog steeds zo behandeld en belanden nog veel te vaak in de crimininaliteit of zijn alcholisten. In de outback zijn nog wel wat aboriginal gemeenschappen.
De Art Gallery had ook nog een speciale tentoonstelling. Deze speciale tentoonstelling ging vooral over de geschiedenis na de nederlandse ontdekking. De meeste authoriteiten geloven dat Willem Janszoon, Australie had ontdekt. Maar officieel is dat natuurlijk James Cook. Op deze tentoonstelling werden vooral franse en spaanse ontdekkingsreizigers getoon maar toch ook wel een beetje over Nederland. Dan ben ik toch ook wel weer een beetje trots op Nederland.
Ik zag oude kaarten met Australie met als naam "New Holland", kaarten die nog maar half af waren omdat het zuid oosten van Australie nog ontdekt moest worden. Ik zag globes van franse ontdekkingsreizigers en uitgestorven diersoorten die de Nederlanders hadden meegenomen, want deze diersoorten kenden ze dan ook niet. Waaronder een Quakka en slangen en krabben.
Dit was echt heel erg interresant. Ik zag zelfs een oud boek van een paar honderd jaar geleden waar in een aantal kwallen stonden. En ja hoor, de kwal waar Gwen en Marcel het slachtoffer van waren geweest stond er gewoon in en dat was een boek uit de 17e eeuw. Wauw!
Daarna was het tijd voor wat andere geschiedenis.

Het lelijke zwaantje
Ik kwam langs een paar hele mooie oude gebouwen. Zoals het oude gemeentehuis uit 1870 (het enige gemeentehuis in het hele land dat door gevangenen is gebouwd), St Mary's Cathedral (die jammer genoeg bijna helemaal in de steigers stond) en daarna langs een paar gigantische gerechtsgebouwen. Oversteken door de Higher Court Gardens (Hogere Gerechts Tuinen, in het engels klinkt het toch wat lekkerder) naar de Bell Tower. Wat wel iets op zich is. Van de buitenkant is het een supermodern gebouw. Eigenlijk heel lelijk. Soort van lelijke zwaan, want van binnen is het een belltower uit de 14e eeuw wel te verstaan. Ja, ik weet eigenlijk niet wat ik er van moet denken maar het heeft in ieder geval een mooi lokatie. Aan de haven en op de achtergrond de gigantische gebouwen van Perth en een mooi park erbij. Daarna doorgelopen naar het oosten van Perth richting Kingspark. De toeristische attractie van Perth. Het was nog even zoeken want ik moest met de zogenaamde "Jacobs Ladder" omhoog. Een erg steile trap die misschien wel 100 meter omhoog ging en ik was niet de enige op deze ladder. De ladder werd vooral gebruikt als hardloopoefening. Dus omhoog rennen en dan weer naar beneden. Ja, het is maar waar je van houdt. Nadat ik eindelijk boven was kon ik van het mooie uitzicht genieten en in Kingspark heb ik mooi van het uitzicht genoten. Je kon het hele Kingspark nog rondlopen maar daar was het veel te groot voor en het was onderhand alweer 5 uur. Dat doe ik wel als het wat koeler is want hier kan je leuke wandelingen maken.
'S-avonds heb ik heerlijke Teriyaki vis gegeten en ben ik blij met me mp3-speler op ( me geusthouse teruggelopen.

1 opmerking:

  1. Dammm....
    Nou ben ik dus benieuwd hoe die kwal eruit zag in dat boek van jou! Haha.

    Mooie stad btw!

    BeantwoordenVerwijderen